Обучение бизнесу. Помощь предпринимателю
Главная » Уроки кредитування

Кредитування кіноіндустрії: про перспективи і ризики



Фінансування та кредитування кіноіндустрії є високоризиковим бізнесом. На виробництво кінофільмів потрібно затрачати величезні суми грошей у відносно короткий період часу.

У свою чергу, отримання доходів може розтягнутися на п'ять, десять і більше років. Причому розмір цих доходів дуже важко точно спрогнозувати. Багато в чому все залежить від того, наскільки успішним виявиться фільм, і який касовий збір він принесе.

Де взяти гроші на мрію?

Світ кіно - це світ мрії, який дає можливість відпочити від повсякденних турбот і хвилювань. Одні люди йдуть в кінотеатри для того, щоб потрапити хоча б на короткий проміжок часу в якийсь вигаданий ірреальний світ, повний захоплюючих пригод або заплутаних інтриг. Інші прагнуть розслабитися, посміятися, просто забути про проблеми насущні. Треті люблять кіно з інтелектуальними «наворотами», яке здатне «завантажити» мізки. Цей перелік категорій глядачів можна було б продовжити. Напевно, дуже важко знайти людину, яка б не любила кіно. Не дивно, що там, де воно знімається, крутяться величезні гроші.

Практично у всьому світі, і особливо в Сполучених Штатах, де чимала частина економіки працює на кіноіндустрію, бізнес і кіно йдуть рука об руку. Виникає закономірне питання: чому в нас майже немає банків (а якщо і є, то їх можна порахувати на пальцях однієї руки) і інших фінансових інститутів, які бажають вкладати гроші в створення фільмів і готових фінансувати кіноіндустрію? Відповідь проста-занадто великі ризики. Однак на Заході навчилися зводити ризики фінансування кіноіндустрії до мінімуму. У Росії ж, за винятком поодиноких випадків, така практика поки що не склалася. Зате набула поширення інша: окремі імениті режисери отримують гроші у вигляді кредитів або спонсорській допомозі від найбільших державних банків. Навряд чи викликає сумніви, що в силу тут вступає всемогутній адміністративний ресурс. Тому в даному випадку вже неважливо, успішним чи провальним буде кінопрокат того чи іншого фільму: навряд чи банк стане вимагати повернути гроші.

Звичайно, не можна говорити, що в Росії кінокомпанія не може отримати від приватного банку грошей на комедію, фантастичний трилер або документальне кіно. Тут уже все залежить від уподобань і смаків керівництва кредитної організації, здатності продюсерів «просувати» свій проект, комерційного потенціалу фільму.

Кошти під заставу

В традиціях світової кіноіндустрії брати кредити на зйомки у фінансових організацій. Причому гроші позичають як державні, так і приватні фінансові структури. Як правило, в якості забезпечення банки отримують гарантії прав на кінофільми.

У Росії також відома практика, коли кінокомпанія домовляється з банком про залучення кредитних коштів під заставу авторських прав майбутніх кінопроектів. В даному випадку банк, що кредитує зйомки фільму, отримує додаткову інвестиційну премію до ставки рефінансування після закінчення проекту. У разі невдачі банк виходить на ринок і продає права в якості заставного майна. Причому банк може видавати кредити під заставу як кінопрокатних, так і телеправ.

І хоча видача кредиту під подібний заставу - ризиковане рішення, все ж кіноринок росте, і кіноіндустрія стає привабливим бізнесом. «Високі темпи розвитку кіноіндустрії в нашій країні стимулюють попит на цей вид кредитування», - вважає начальник відділу маркетингу Банку БКФ Ольга Горшкова.

Якщо банк почне спеціалізуватися на кредитуванні кіноіндустрії, рано чи пізно його чекає успіх через відсутність конкурентів. Хоча, напевно, для банків було б вигідніше ставати співінвесторами фільму і брати участь у прибутку, а не просто кредитувати стрічку, кажуть експерти.

У свою чергу, кредит під заставу (не тільки авторських прав) вигідний для продюсерських компаній. Адже якщо компанія займається виключно продюсуванням, то в неї немає іншого способу привернути кредитні кошти, крім вироблених або майбутніх проектів. Крім того, деякі компанії можуть брати кредити під заставу студій, павільйонів, техніки, офісних приміщень.

Ліквідний продукт?

Російські кінокомпанії проводили маркетингові дослідження, результати яких переконували, що кінопродукт ліквідний: у разі необхідності його можна перепродати протягом 180 днів при деякому дисконтуванні.

Кінопроекти перепродаються весь час, відзначає Ольга Горшкова: «Ступінь ліквідності залежить від стану проекту (до або після зйомки), від якості« пакету », а також від того, чи є проект hands-on producers (проект, яким кінокомпанія займається сама), або передбачається мінімальне участь кредитора у його реалізації ».

Голова правління банку «АБ Фінанс» Ілля Морозівський також згоден, що кінопродукт ліквідний і в разі необхідності його можна перепродати протягом 180 днів при деякому дисконтуванні. «Головне-розуміти ціну і мати уявлення про продукт», - говорить банкір. Правда, експерт додав, що в Росії виробляється фільмів більше, ніж у Радянському Союзі, але вони, на жаль, лежать на полицях і не затребувані.

Складнощі з оцінкою

Банкіри відзначають, що при кредитуванні кінопроектів під заставу авторських прав виникають певні складнощі з оцінкою фільму. Правда, існує Фонд соціальної та економічної підтримки вітчизняної кінематографії, який дає свою експертну оцінку та фінансує фільм. Однак цього замало. Банкірам необхідно чітко розуміти, як профінансувати кінопроект, тобто повинна бути розроблена якась технічна модель фінансування для банків. До цих пір таких розробок не існує.

Цінність готового проекту можна визначити за кількома параметрами, розповідають в БКФ. По-перше, якщо продукт якісний, то можна достатньо легко оцінити розміри його аудиторії на російському ринку або ринку США, Канади, Європи, Австралії. Для цього є безліч компаній, які займаються міжнародними продажами і прогнозами потенційних продажів.

Другий важливий фактор - це чітка ідея проекту, під яку можна придумати якісну маркетингову кампанію. Ці фактори будуть впливати на вартість випуску кіно в прокат.

Звичайно, режисер і кількість відомих, впізнаваних акторів теж визначають, наскільки легко фільм може бути проданий в подальшому. Кожна «зірка» має певну вагу і вплив на глядацьку аудиторію, на це продюсер може розраховувати. Однак ці фактори в основному грають свою роль тільки в перший week-end зборів.

Кредити під чесне слово

«На мій погляд, в Росії відсутня фінансова модель кінопроцесу, тому лише поодинокі банки кредитують зйомки кінофільмів, - говорить голова правління банку« АБ Фінанс »Ілля Морозівський. - Відзначу той факт, що продюсери часто мають невиразні уявлення про роль банку в кредитуванні кінопроектів. Банк не бере участь у фінансуванні, а лише кредитує, так як на все інше у нього немає прав ».

Експерти відзначають, що кредит під заставу авторських прав - все ще рідкість для російської кіноіндустрії. Економіка кіно закрита, структура капіталу в ній невідома.

Про це, до речі, говорять і самі діячі кіноіндустрії. Найчастіше кредити даються продюсерам під чесне слово. У світі це дуже складна система, яка поки що не адаптувалася на російському грунті.

Ризики банків полягають ще й у тому, що комерційний успіх фільму залежить не тільки від якості проекту, але і від моди і настрої суспільства в даний момент. А це такі фактори, які не завжди можна передбачити заздалегідь.

Подолання труднощів

На думку Іллі Морозівського, можна знизити ризики банків при взаємодії з кінокомпаніями, якщо кредитувати, наприклад, не весь кінопроект, а лише його частина.

«Ми розробляємо нові схеми фінансування кінопроектів, які регламентують діяльність продюсерів, що дозволяє знижувати ризики та отримувати кредити в нашому банку в короткі терміни», - розповідає Ольга Горшкова.

Експерт БКФ розповіла про способи подолання складнощів при взаємодії з кіноіндустрією. Якщо кредитор бере під заставу права на картину, в яку він вкладає гроші, то він повинен бути впевнений у кількох речах. По-перше, в тому, що в майбутньої картини хороший сценарій (цікаві історія та ідея). По-друге, у досвідченості режисера і професіоналізм команди. По-третє, у якісному кастингу (хороших акторів дуже часто привертають не великі гонорари, а сам сценарій або глибина пропонованої ролі).

«При поточному стані економіки продюсери шукають всілякі способи зниження ризиків своїх інвестицій. Тому кожен проект повинен мати дуже чітку фінансову структуру, в якій ризики інвесторів не будуть перевищувати 30-40% вкладень від бюджету », - підкреслює Ольга Горшкова.

Європейські механізми зниження ризиків

Звести ризики, пов'язані з вкладенням коштів у кіноіндустрію, до мінімуму - така головна задача при організації фінансування виробництва фільмів. Європейські країни за останні два десятиліття серйозно просунулися в цьому напрямку і досягли вражаючих результатів. На думку експертів, існує декілька специфічних механізмів, що дозволяють мінімізувати ризики. По-перше, організація посередницької діяльності між фахівцями кіноіндустрії і банкірами. Дана діяльність найбільш розвинена у Великобританії. Агент з продажу - це основна особа в функціонуванні британської системи фінансування кінопродукту, оскільки саме він оцінює потенційну вартість прав на фільм. Також агент з продажу домовляється зі страховими компаніями, щоб застрахувати ризики від непроданих прав, що, в свою чергу, є необхідною умовою участі банків у фінансуванні фільму.

По-друге, ускладнення механізмів страхування та гарантій. До страхування на етапі виробництва додається страхування на етапі прокату, що дає додаткові короткострокові гарантії для банків і приватних інвесторів. Також в деяких країнах, наприклад, у Франції, Італії та Іспанії, існує система державних гарантій.

Третій механізм, що дозволяє знизити ризики фінансування виробництва фільмів, - це інвестування проектів великих кінокомпаній, які працюють одночасно над кількома кінофільмами. В даному випадку ризики розподіляються між різними проектами, що і дозволяє їх знижувати.

Держбанки і кіно

У кого точно є гроші на кіно, так це у державних банків. Правда, вони дають кошти не всім бажаючим режисерам, а лише обраним. Цифри і факти говорять самі за себе.

У середині травня поточного року в ЗМІ з'явилися повідомлення про те, що банк ВТБ стане спонсором зйомок російського фільму «Сталінград». Для цього буде виділено близько 20 мільйонів доларів компанії «Art Pictures». ЗМІ, посилаючись на слова генерального директора компанії «Art Pictures» Дмитра Рудовського, повідомляли, що між банком і студією укладено інвестиційний контракт. Умови фінансування узгоджуються. За словами генерального продюсера Олександра Роднянського, бюджет фільму становитиме 25-30 млн доларів, остаточна сума поки не визначена. Зйомки картини про оборону Сталінграда під час Великої Вітчизняної війни почнуться восени цього року, на екрани вона вийде в 2013 році. Режисером фільму стане Федір Бондарчук.

Близько 3 млн доларів на «Сталінград» виділив цього року державний кінофундація, ще стільки ж картина розраховує отримати від нього в 2012 році. За цей фонду потрібно буде повернути 5% від зборів картини.

Якою буде доля ВТБ в зборах від прокату фільму, поки не визначено. Малоймовірно, що вона перевищить 20%, вважає пан Рудовський. Виходить, що ВТБ зможе окупити інвестиції лише в тому випадку, якщо кінофільм збере понад 100 млн доларів. У Росії цю планку переступив поки тільки знаменитий «Аватар» (касовий збір від прокату склав 113 млн доларів).

Однак ВТБ не вперше проявляє щедрість по відношенню до зйомок історичних фільмів. У 2007 році банк вже спонсорував на 13 млн євро епопею Микити Михалкова «Стомлені сонцем-2». До речі, Міхалков був одночасно продюсером, режисером, автором сценарію і виконавцем головної ролі. Ще 8850000 євро виділив на фільм ВЕБ.

І все ж найщедріші інвестиції від держбанків отримав не Нікіта Міхалков, а його брат Андрій Кончаловський на зйомки кіноказки «Лускунчик»: 50 млн доларів у вигляді кредиту і ще 338 млн рублів у якості спонсорської допомоги йому видав ВЕБ.

Ми не беремося судити про всі художніх, історичних, естетичних та інших достоїнства або недоліки вищеназваних кінокартин. Скажемо лише, що обидва фільми не здобули великої популярності у глядачів: «Лускунчик» зібрав у прокаті 14700000 доларів, а епопея Михалкова - 8,2 млн доларів (дані журналу "Кінобізнес сьогодні» на 10 травня 2011 року). Так що можна просто порахувати, скільки коштів держбанків було вкладено в дані проекти і скільки вийшло «на виході». Цифри - річ уперта.

Західний досвід

Франція

Цікава система фінансування кіноіндустрії у Франції. Щоб протистояти засиллю фільмів із США, держава виділяє бюджет на розвиток національної кіноіндустрії, справедливо вважаючи, що необхідно підтримувати сам дух французького кіно.

У Франції найважливішими інвесторами є телеканали. Їм за квотою, встановленою державою, необхідно показувати якусь кількість французьких фільмів. Тому телеканали авансом виділяють гроші на виробництво фільмів. Вони теж читають сценарії, дивляться кастинг, дізнаються про роботу режисерів і намагаються зрозуміти, чи буде новий фільм потрібний і цікавий. Телеканали спонсорують, проте потім і використають створені фільми, мають право пріоритетних показів. Крім цього, вони можуть отримувати частку від подальших показів, тобто стають співпродюсерами.

У Франції існують також міжбанківські об'єднання або відділення при великих банках, які інвестують в національне кіно і тому мають право на пільгове оподаткування. При виборі кінопроектів приватні банки дивляться, чи є у них держпідтримка, фінансування телеканалів - це гарантує певний рівень якості. Інвестори також мають право читати сценарії, оцінювати режисера і весь фільм, щоб вирішити, скільки коштів можна виділити на конкретний проект.

Польща

Свою історію взаємин з кіноіндустрією мають і польські банки. Першим і, мабуть, найвдалішим прикладом є кредитування польським «Кредит Банком» історичного фільму в чотирьох частинах «Вогнем і мечем» за романом Генріха Сенкевича. Стрічка побила всі рекорди відвідуваності, тільки в Польщі його подивилися понад сім мільйонів глядачів. Природно, великі збори від перегляду дозволили виробникам фільму дуже швидко повернути банку кредит. Можна сказати, що «Кредит Банк» вдалим передбачив майбутній успіх історичної кінострічки.

Після такого позитивного досвіду в інших кредитних організаціях не тільки всерйоз задумалися, але й стали на практиці здійснювати інвестиції в кінопродукцію. На думку багатьох польських кінокритиків, майже всі вдалі фільми останніх років вдавалося знімати завдяки фінансовій допомозі банків.

Правда, в цій «бочці меду» є й свої «ложки дьогтю». Так, фільм «Шопен. Жага кохання »режисера Єжи Антчак, що розповідає про життя композитора, якого дуже люблять і шанують поляки, подивилися менше 450 тисяч глядачів. Цього було недостатньо, щоб розплатитися з кредиторами. Історичний фільм Єжи Кавалеровича «Кво Вадіс?», Знятий за мотивами однойменного роману Генріха Сенкевича (в російській перекладі «Камо грядеши?»), Також не виправдав очікувань банкірів на отримання прибутку. Ця стрічка про долі перших християн Риму стала найдорожчою в історії польської кіноіндустрії і обійшлася в 70 млн злотих (близько 17 млн доларів). Згідно з неофіційними даними майже половину цієї суми Єжи Кавалерович надали банки. Стрічку подивилися в Польщі всього 4,3 мільйона глядачів. У результаті його творці не змогли повернути кредит.

Латвія

У Латвії в даний час виробництво фільмів практично не здійснюється, розповідає керівник управління суспільних відносин, реклами та маркетингу банку Rietumu Сергій Гроднік. «Ми, як банк, отримуємо час від часу пропозиції проспонсорувати або підтримати грошима виробництво документального, біографічного або видового фільму, але всі вони мають благодійний або маркетинговий характер». Фінансуванням комерційного кіновиробництва латвійські кредитні організації в даний час практично не займаються. Правда, це не виключає можливості появи подібних проектів в майбутньому. Діяльність найбільших латвійських банків у сфері кіноіндустрії обмежується PR-проектами, спрямованими на підтримку репутації кредитних організацій, а також спонсорством. В умовах Латвії подібне спонсорство виправдовує себе, особливо в тому випадку, коли цільова аудиторія - це міські жителі, у тому числі молодь, середній клас і люди з вищою освітою, відзначає Сергій Гроднік.




17 января 2018 года

Комментариев пока нет!
Ваше имя *
Ваш Email *

Сумма цифр справа: код подтверждения